« Előző oldal- - - ^Tartalom^- - - Következő oldal »
22. fejezet
Idővonalak
Sok játékban bizonyos dolgoknak bizonyos időben kell megtörténniük. Ezeket megpróbálhatod az ébresztőóra (Alarm) eseményekkel végrehajtani, de amikor a dolgok túl összetettek, akkor ez nem igazán működik. Az idővonal erőforrás a megoldás erre. Egy idővonalban meghatározhatod, hogy milyen dolgoknak kell megtörténniük egy bizonyos időpontban. Minden olyan akció használható, ami a többi eseménynél is. Amikor létrehoztál egy idővonalat, hozzárendelheted egy objektum példányához, ami aztán végre fogja hajtani az akciókat az adott időpontokban. Hadd magyarázzam el egy példán keresztül. Tegyük fel, hogy létre akarsz hozni egy őrt. Ennek az őrnek 20 lépést kell tennie balra, aztán 10-et fel, 20-at jobbra, 10-et le, és aztán meg kell állnia. Ennek megvalósításához készíteni kell egy idővonalat, aminek kezdetekor be kell állítani a balra mozgást, aztán a 20. időpontban a fel, a 30.-ban a jobbra, az 50.-ben a lefelé mozgást, a 60.-ban pedig a megállást. Ezután hozzá lehet rendelni ezt az idővonalat az őr objektumhoz, és az végrehajtja. De használhatsz egy idővonalat a játékod még átfogóbb ellenőrzésére. Készíts egy láthatatlan vezérlő objektumot, készíts egy idővonalat, ami bizonyos pillanatokban ellenségeket hoz létre, és rendeld hozzá a vezérlő objektumhoz. Ha elkezdesz ezzel dolgozni, akkor rájössz, hogy milyen jó lehetőségek vannak benne.
Egy idővonal létrehozásához válaszd az Add menü Add Time Line pontját, vagy a megfelelő gombot az eszköztárból.
A megjelenő ablak hasonló az objektum tulajdonságablakhoz. Bal oldalon a Name mezőben nevet tudsz adni, és ezen a részen vannak a gombok is időpontok hozzáadásához és módosításához. Mellette az időpontok listáját tartalmazó mező, Moments felirattal. Itt vannak azok az időpontok, amelyekhez akció(ka)t lehet hozzárendelni. Ezek az akciók az Actions listában találhatók. Végül jobb szélen az elérhető akciók csoportjai vannak.
Egy időpont hozzáadásához nyomd le az Add gombot, és add meg az időpontot (ami az idővonal indulása óta eltelt lépések száma). Ezután akciókat húzhatsz a listába, mint az objektum eseményei számára. A Delete gombbal törölhető, a Change gombbal megváltoztatható a kiválasztott időpont, a Clear gombbal pedig törölhető az idővonal.
Végül van két különleges gomb. A Merge gombbal egyesíthető, a Shift gombbal pedig előrébb vagy hátrébb léptethető egy időtartomány összes időpontja. Bizonyosodj meg arról, hogy nem csináltál negatív időpontokat, ugyanis ezek soha nem lesznek végrehajtva.
Az objektumoknál két akció van az idővonalakkal kapcsolatban:
Set a time line
Ezzel az akcióval állítható be egy idővonal egy
objektum példányához. Meg kell adnod az idővonalat, és az
indulási pozíciót benne (0 az eleje). Ez az akció
használható egy idővonal befejezéséhez is a No Time Line
(Nincs idővonal) választásával.
Set the time line position
Ezzel az akcióval változtatható meg a hely az aktuális
idővonalban (abszolút vagy relatív). Ez használható az
idővonal bizonyos részeinek kihagyására vagy
megismétlésére. Például ha egy ismétlődő idővonalat
akarsz, akkor az utolsó pillanatnál add ezt az akciót, hogy a
pozíciót visszaállítsa 0-ra. Arra is használható, hogy
valami megtörténésére várjon. Csak add meg az ellenőrző
akciót, és ha nem igaz, akkor állítsd az idővonal pozíciót
relatívan -1-re.