« Előző oldal- - - ^Tartalom^- - - Következő oldal »

19.2 fejezet


Csempék hozzáadása

Úgynevezett csempézett hátteret is tudsz készíteni. Ennek a következő az értelme: sok játékban fontos a szép háttér, például egy labirintusban a falaknak szépen kell illeszkedniük, és a platformjátékokban is jobb szépen rajzolt háttereket nézni. Ezt megcsinálhatod a Game Maker-rel sok különböző objektum elkészítésével, amikből a szobát összerakhatod. Ezzel az a probléma, hogy túl sok munkával jár, és sok erőforrást használ, lelassítja a játékot a sok különböző objektum miatt. Például, hogy egy labirintusjátékban szép falakat csinálj, legalább 15 különböző formájú fal objektumra van szükséged.

Az elfogadott eljárás az, hogy a falak és más nem mozgó objektumok csak rajzolva vannak a háttéren. De akkor honnan tudja a játék, hogy egy objektum ütközik-e a fallal, ha az csak oda van rajzolva? A trükk a következő: Készíts egyetlen fal objektumot. Ennek a megfelelő méretűnek kell lennie, de nem szükséges, hogy szép legyen. A szoba készítésekor helyezd el ezt az objektumot a falak helyére. És most jön a trükk: tegyük láthatatlanná az objektumot. Tehát a játék közben nem látod a fal objektumot, csak a szép hátteret. De az objektumok ott vannak, és más objektumok a játékban reagálni fognak rájuk.

Ezt a technikát bármely objektum esetén használhatod, ha az nem változtataja meg a helyét vagy alakját. (Ha az objektum sprite-ja animált, szintén nem tudod használni.) Egy platformjátéknál valószínűleg csak egy padló és egy fal objektumra lesz szükséged, és gyönyörű füves, fás háttereket készíthetsz.

Csempék hozzáadásához először egy hátteret kell hozzáadni, amely tartalmazza a csempéket. Ha azt akarod, hogy a csempék részben átlátszóak legyenek, a háttérképet tedd átlátszóvá. Ahogy arról már szó volt, a háttér hozzáadásakor jelezd, hogy csempekészletként lesz alkalmazva, majd állítsd be a csempék méretét. Miután beállítottad a szoba tulajdonságait, kattints a Tiles fülre. A következő ablakot látod (itt már néhány mozaikot hozzáadtunk a szobához):

Mozaikok hozzáadása (Tiles fül) a szoba tulajdonságlapján

Balra fent az éppen használt csempekészletet látod. A készlet kiválasztásához kattints az alatta lévő menü gombra, és válaszd ki a megfelelő háttérképet.

Most kirakhatod a csempéket úgy, hogy balra fent kiválasztod, és jobbra a szobában a kívánt helyre kattintasz. Pontosan úgy működik, mint a példányok hozzáadása. Az alul lévő mozaikok törlődnek, amíg ki nem veszed a pipát a Delete underlying jelölőnégyzetből. A jobb gombot használhatod a mozaikok törléséhez. Tartsd lenyomva a [Shift] gombot több csempe lerakásához. A [Ctrl] lenyomva tartása mellett tudod új helyükre mozgatni őket, és az [Alt] lenyomva tartásával kerülhető el a rácshoz igazításuk. A helyi menü is használható, ami a [Ctrl] lenyomása mellett bukkan föl egy csempén való jobb kattintáskor. Az eszköztár gombjaival most a csempéket lehet törölni, eltolni, rendezni, vagy lezárni/kinyitni. (Ezek a műveletek az éppen kijelölt csemperétegen hatnak; lásd: alább).

Ha a háttér egy olyan részét szeretnéd használni, ami eltér a csempemérettől, akkor az [Alt] gomb lenyomva tartása mellett a bal egérgombbal jelöld ki ezt a területet a bal fölső sarkától kiindulva, amit aztán a csempékhez hasonló módon helyezhetsz el a szobában.

A csempéket különböző mélységi szintekre lehet elhelyezni. Alul láthatod a jelenlegi mélységet, ami alapértelmezésben 1000000. Ez rendszerint az összes példány mögötti érték, tehát a példányok a csempék előtt fognak mozogni. Az Add gombbal adhatsz új csemperétegeket, mindegyiket különböző mélységi szinttel. A Delete gombbal törölhetsz egy réteget az összes hozzá tartozó csempével. (Ehhez legalább egy rétegnek lennie kell.) A Change gombbal megváltoztathatod egy csemperéteg felszínét. Ha egy másik réteg mélységét adod meg, akkor ezek a rétegek egyesülni fognak.

A mozaikok használata egy fontos elem, és annyiszor kell használni, ahányszor csak lehetséges. Sokkal gyorsabb, mint az objektumok használata, és a csempeképek csak egyszer tárolódnak el. Tehát nagy, csempékből készített szobákat használhatsz kis memóriahasználattal.