« Előző oldal- - - ^Tartalom^- - - Következő oldal »

14.1.5 fejezet


Animation menü

Az Animation menü segítségéval a meglévőn kívül új animációkat készíthetsz. Sok lehetőség van, és ki kell tapasztalnod ezeket, hogy olyan hatásokat érj el, amilyet szeretnél. Ne felejtsd el azt sem, hogy az animációt bármikor elmentheted és később hozzáadhatod egy másikhoz. Üres képeket is tudsz hozzáadni, a nem kívántakat pedig kitörölni.

Set lenght: Az animáció hosszát állíthatod be. Az animáció annyiszor ismétlődik, hogy az általad meghatározott képkocka létrejöjjön. (Általában a képkockák (frame-ek) megtöbbszörözésére használatos.)

Stretch: Ezzel a paranccsal szintén megváltoztathatod az animáció hosszát. De ebben az esetben a frame-ek megduplázódnak, vagy törlődnek a kívánt mennyiség eléréséhez. Szóval ha növeled a frame-ek számát, az animáció lelassul, míg ha csökkented, az animáció felgyorsul.

Reverse: Megfordítja az animációt, tehát az visszafelé fog lejátszódni.

Add Reverse: A megfordított animáció hozzáadódik a meglévőhöz, így a frame-ek száma megduplázódik. Ez hasznos lehet az objektum jobbra-balra mozgatásánál, színváltoztatáshoz stb. A középső két kockát és még egyet középről el lehet távolítani.

Translation sequence: Olyan animációt is készíthetsz, amelyben a kép minden lépésben elmozdul egy kissé. Meg kell adnod a képkockák számát, és a vízszintes és függőleges elmozdulást.

Rotation sequence: Olyan animációt készít, amelyben forog a kép. Választhatsz az óramutató járásával megegyező vagy ellentétes irányú forgást. Meg kell adni a frame-ek számát és az elfordulás szögét fokokban (360 a teljes fordulat). Lehet, hogy át kell méretezned a vásznat, hogy a teljes lép látható maradjon.

Colorize: Ezzel olyan animációt készíthetsz, ahol a kép színe egy másikba megy át.

Fade to color: Ezzel olyan animációt készíthetsz, amelyben a kép színe eltűnik.

Disappear: Ezzel olyan animációt készíthetsz amelyben a kép eltűnik. (screen-door transparency)

Shrink: Összezsugorítja a képet (semmivé). Az irányt kell megjelölni.

Grow: Megnöveszti a képet a semmiből.

Flatten: A kép ellaposodik a megadott irányba.

Raise: A kép kiemelkedik az adott irányból.

Overlay: Elfedi az animációt egy másik animációval vagy képpel egy fájlban.

Morph: Az animációt átformálja egy másik animációvá vagy képpé egy fájlból. Akkor működik igazán jól, ha a két animáció a kép ugyanazon a területét fedi, különben félúton néhány képpont hirtelen eltűnik, néhány pedig hirtelen előbukkan.

Az utolsó két parancs nagyon hatásos. Például egy objektum felrobbantásához adj hozzá néhány másolatot és néhány üres sprite-ot. Aztán ezt fedd be (overlay) a robbanás animációval. (Ellenőrizd, hogy a képek száma megegyezik.) Másik lehetőség, hogy átformálod (morph) robbanássá. Egy kis gyakorlással nagyszerű sprite-okat készíthetsz.