« Előző oldal- - - ^Tartalom^- - - Következő oldal »
7. fejezet
Sprite-ok
A sprite-ok az objektumok láthatóságát
biztosítják a játékban. A sprite lehet egy egyszerű kép,
amit bármely rajzolóprogrammal elkészíthetsz, vagy lehet
képek sorozata, amiket egymás után lejátszva animációt
kapunk. Például a következő képek azt a sprite-ot alkotják,
amely a Pacman jobbra mozgását mutatja.
Amikor elkezdesz egy játékot készíteni, jó sprite-ok
gyűjtésével kezded, hogy az objektumaid jól nézzenek ki. A
Game Makerrel együtt is kaptál egy sprite gyűjteményt, amiben
álló és animált sprite-ok egyaránt megtalálhatóak.
Találhatsz még sprite-okat az Interneten, általában animált
gif fomátumban.
Sprite hozzáadásához válaszd ki az Add Sprite elemet
az Add menüből, vagy használd a megfelelő gombot az
eszköztáron. A következő ablak jelenik meg:
Fent nevet tudsz adni a sprite-nak. Minden
sprite-nak (és minden más erőforrásnak) van neve. A legjobb,
ha valami jellemző nevet adsz minden egyes sprite-odnak. Bár
nem szigorú követelmény, de az erőforrások elnevezésekor
ajánlott csak betűket, számokat és az aláhúzás jelet (_)
használni, és a nevet betűvel kezdeni. Ne használd a szóköz
írásjelet! Ez fontos lesz a későbbiekben, ha elkezdesz
kódokat írni.
A sprite betöltéséhez nyomd meg a Load Sprite gombot.
Egy általános párbeszédablak nyílik meg, ahol
kiválaszthatod a sprite-ot. A Game Maker sokféle grafikus
fájlformátumot képes használni. Ha betöltesz egy animált
gif-et, a különböző alképei fogják alkotni a sprite-ot. Ha
betöltötted a sprite-ot, a jobb oldalon láthatod a képet. Ha
vannak alképek is (pl. animált gif) a nyíl gombot használva
megnézheted mindet.
A Transparent négyzet jelöli, hogy a kép hátterét
figyelembe kell venni, vagy az átlátszó. A legtöbb sprite
átlátszó. A háttérszínt a bal alsó sarokban található
képpont színe határozza meg. Bizonyosodj meg róla, hogy a
kép egyetlen képpontjának a színe sem egyezik meg ezzel. (A
gif fájlok gyakran saját határozzák meg saját áttetszési
színüket, de a Game Maker ezt nem veszi figyelembe.)
Az Edit Sprite gombbal a sprite-ot szerkesztheted, vagy
egy teljesen újat is készíthetsz. A sprite-ok
készítéséről és szerkesztéséről a 14.1 fejezetben
olvashatsz.