^Tartalom^- - - Következő oldal »
1. fejezet
Változások
(Ez az oldal csak a GM 6.0 változásait tartalmazza, de a fordítás többi részében benne vannak a 6.1-es verzió újdonságai is.) A Game Maker 6.0-s változata jelentősen megváltozott az előző verziókhoz képest. Bár a felülete hasonlóan néz ki, belül számos tekintetben fejlődött. Ennek következtében a 6.0-s változat sok tekintetben nem összeférhető az előző változatokkal. Bár még lehetséges a régi állományok betöltése (melyek kiterjesztése .gmd), ezek valószínűleg nem jól működnek a megfelelő változtatások nélkül. Ebben a fejezetben a legfontosabb változásokról lesz szó.
Grafikus motor
A játékok alapját képező grafikus motor teljesen újraíródott, most már a Direct3D-n alapul. Ez jócskán megnöveli a lehetőségeket, de némi összeférhetetlenséghez is vezet.
- Az új motor a Direct3D 8.0-s változatát használja, ezért a Game Maker-rel készített játékok futtatásához a DirectX 8.0-s, vagy újabb változata telepítve kell hogy legyen a számítógépre. Ezenkívül a grafikus kártyának legalább 8 MB memóriával kell rendelkeznie (de inkább 16-tal, vagy többel), különben a játék egy figyelmeztető üzenet után megszakítódik.
- A példányok sprite-jai most méretezhetők, forgathatók, részben áttetszővé tehetők (alfa áttetszőség), keverhetők egy színnel. Ezek az új akciók lettek hozzáadva, a régiek pedig eltávolítódtak a sprite készletéből. Csak a regisztrált változatban működnek.
- Az image_single változó eltávolítódott (megjegyzés: legalábbis "hivatalosan", mert még használható); helyette az image_index használható az alkép kiválasztásához, és az image_speed 0-ra állítása.
- Csak egy rajzolószín használható a sokszögek, vonalak és szövegek számára. Ezért például egy fekete szegélyű téglalap rajzolásához először meg kell rajzolni a téglalapot a kitöltési színnel, feketére kell állítani a színt, majd meg kell rajzolni a szegélyt. A rajzoló akcióknak van egy külön mezője, melyben megadható csak a körvonal rajzolása. Ezenkívül van néhány további akció lejtős alakzatok rajzolására.
- A szövegek rajzolásához használt betűkészletek kezelése teljesen megváltozott. Lásd: lentebb.
- A rajzolással kapcsolatos legtöbb függvény megváltozott. Némelyeknek megváltozott a nevük, másoknak az argumentumaik. Számos új rajzolási függvény van, például a textúrázott sokszögek rajzolására. Ezenkívül új függvények vannak az ablakkal, kijelzővel, nézetekkel, stb. kapcsolatban is. A részletekért nézd át a GML leírás megfelelő fejezeteit.
- A sprite-okkal és hátterekkel kapcsolatos függvények megváltoztak. Sok eltűnt, mert az új rajzolási lehetőségekkel már nincs rájuk szükség. A használatkori betöltés (load-on-use), sprite törlése és a memóriaválasztás is eltűnt.
- A játék beállításokban számos új pont van az új grafikus lehetőségekkel kapcsolatban. A kizárólagos mód eltávolítódott.
- Újabb függvények lettek hozzáadva, melyekkel 3-dimenziós tárgyak rajzolhatók. Bár a Game Maker megmaradt 2D-s játék tervező rendszernek, ezek felhasználhatók néhány 3D-s játék elkészítésére.
Betűkészletek
A 6-os változatban a betűkészletek másképpen vannak kezelve. A játékban egy bizonyos betűkészlet használatához azt hozzá kell adni betűkészlet erőforrásként. A betűkészlet erőforrásban meghatározható a betűkép, a méret, és hogy félkövér-e vagy dőlt. A használt írásjelek határértéke is megadható. A részletekért nézd át a betűkészletekkel foglalkozó fejezetet. Mihelyt megadtál egy betűkészlet erőforrást, létrejön az ennek beállítására szolgáló akció, mellyel aztán szöveg rajzolására használható. Van még egy függvény ezzel kapcsolatban. Az új betűkészlet erőforrásnak megvan az az előnye is, hogy a betűkészletnek nem kell azon a gépen meglennie, amelyen a játék fut. Ezenkívül lehetőség van méretezett és elforgatott szövegek rajzolására, részben átlátszó szövegek létrehozására, és úgynevezett lejtési színek használatára szövegeken.
Hang és zene
A hangmotor teljesen újraíródott. Megengedi pl. hanghatások és pozicionált hangok használatát. Most már egyidejűleg több midi fájl is lejátszható. Néhány hang kissé eltérő lehet az előző változatokból, különösen midi fájlok esetében.
Adatállományok
Az adatállomány erőforrás eltávolítódott. Helyette egy új működési elv van az önállóan futtatható játékhoz csomagolandó fájlok jelölésére. Ez a játék beállításokban (Game Settings) található. Olvasd el figyelmesen az ezzel kapcsolatos részt, hogy megértsd, mikor csomagolódnak be a fájlok, hová csomagolódnak ki, és a játék hol találja meg őket.
Csempék
A csempe beállítások most a háttér erőforrással tárolódnak. Vagyis amikor egy hátteret akarsz csempekészletként használni, akkor jelölnöd kell, amikor létrehozod a háttér erőforrást, és meg kell adnod a csempék méretét.
A játék tájékoztatója
Most a játék információs ablakának számos tulajdonságát megváltoztathatod. Megadhatod az ablak címsorának feliratát, a helyét és méretét, látszódjanak-e a szegélyek, és hogy a játék fusson-e tovább.
Akciók
Az akciók újra lettek csoportosítva kevesebb könyvtárba. Azok a régi akciók el lettek távolítva, amelyek nem voltak összeegyeztethetők, és még néhány további. A mások által készített akciókönyvtárak még alkalmazhatók, ha olyan létező függvényeket használnak, amelyek nem változtak meg. Az elrendezésük is megújult.
További változások
Még sok változtatás és kiegészítés van. Néhány a legfontosabbak közül:
- lehetőség a sprite-ok széleinek automatikus
elsimítására
- lehetőség a játék ablakának átméretezésére
- forgatható nézetek
- átlátszó, színezett, vagy textúrázott primitívek
- egyenletesebb (de kevesebb) átmenetek
- lehetőség a szoba nem automatikus rajzolására
- a játékok gyorsabb betöltése
- jobb szinkronizálás a képernyőfrissítésekkel
- a kapcsolódó alkalmazások jobb kezelése
- lehetőség események megkettőzésére, és több akció
másolására
- a globális egér esemény (bárhol történő gombnyomás)
elkülöníthető a gombokra
- . . .