« Előző oldal- - - ^Tartalom^- - - Következő oldal »
21.1 fejezet
A nyomvonalak meghatározása
Nyomvonal hozzáadásához válaszd az Add path menüpontot az Add menüből. A következő ablak ugrik elő (a példában már hozzáadtunk egy nyomvonalat):
Az ablak bal felső sarkában nevet tudsz adni a
nyomvonalnak. Ez alatt találod a nyomvonalat meghatározó
pontokat. Mindegyik pontnak van helyzete és sebesssége (sp-vel
jelölve). Attól függően, hogy hogyan használod a
nyomvonalat, a pozíció lehet abszolút, vagyis a példány,
amelyik majd használja, annál a bizonyos helynél kezdi
követni, vagy viszonylagos, vagyis a példány mindig az első
pontjától kiindulva követi. A sebességet a következőképpen
kell értelmezni. A 100-as érték a nyomvonalnak adott eredeti
sebesség, amely hozzárendelődik a példányhoz. Az alacsonyab
érték csökkenti, a magasabb növeli a sebességet (tehát a
pillanatnyi sebesség százaléka). A sebesség a pontok közé
lesz beszúrva, tehát lépcsőzetesen változik.
Egy pont hozzáadásához az Add gombot kell megnyomni.
Most a poziciót és sebességet lehet megadni a
szerkesztődobozokban (X,Y és sp). A pontot bármikor
kiválasztva megváltoztathatók az értékek. Ha a jelenlegi
pont elé akarsz egy másikat beszúrni, nyomd meg az Insert
gombot. A Delete gombbal törölheted a jelenlegi pontot.
A jobb oldalon az aktuális nyomvonal látható. Itt az egeret
használva változtathatod meg az útvonalat. A vörös pont
jelzi a kiválasztott pontot, míg a kékek a többi pontot. A
zöld négyzet jelzi a nyomvonal kiindulópontját. A nyomvonal
az egér használatával is megváltoztatható. Egy új pont
hozzáadásához kattints bárhová a képen. A helyének
megváltoztatásához kattints a pontra, és húzd arrébb. Ha
lenyomva tartod a [Shift] billentyűt, miközben
egy pontra kattintasz, új pontot szúrsz be. Végül a jobb
egérgomb segítségével törölheted a pontokat. (A
sebességértéket nem tudod így megváltoztatni). A nyomvonal
pontjai egy rácshoz igazodnak. A rácscellákat az ablak
tetején lévő eszköztár Snap X és Snap Y
gombjaival tudod átméretezni, a mellettük levő gombbal pedig
beállíthatod, hogy látható legyen-e vagy sem a rács. Ha
pontosan akarsz elhelyezni egy pontot, tartsd lenyomva az [Alt]
gombot a hozzáadáskor vagy mozgatáskor.
A nyomvonal formáját kétféleképpen befolyásolhatod.
Mindenekelőtt a kapcsolódások típusával, ami lehet egyenes
vagy sima (Straight lines vagy Smooth curve a connection
kind részben). Másodszor, beállíthatod, hogy zárt
legyen-e a nyomvonal vagy sem.
Az eszköztár gombjai balról jobbra a következők: az első, a
piros pipa, az ablak bezárása a változtatások megtartásával
(ha úgy akarsz kilépni, hogy nem akarod megtartani a
változtatásokat, akkor kattints az ablak jobb felső sarkában
levő bezárás gombra, és válaszolj nemmel a megjelenő
kérdésre). A következő gomb az utolsó művelet
visszavonását jelenti.
Az utána levő, a fehér papírlap, a nyomvonal törlését
eredményező gomb, majd a nyomvonal megfordítása, eltolása,
vízszintes tükrözése, függőleges tükrözése, nyújtása
gombok. A következő négy gombbal elmozdítható a nézet (nem
maga a nyomvonal; a pillanatnyi nézetterület az ablak alján
lévő állapotsoron látható), és az ezeket követővel
középre igazítható.
Aztán, ahogy erről már volt szó, a rácscellákat
átméretező és a rácsot elrejtő-megjelenítő gomb
található. Az utolsó gombbal jelezhető, hogy egy bizonyos
szobát akarsz látni háttérként a nyomvonal számára. Ezt
használva könnyen elhelyezheted a nyomvonalat a szoba egy
bizonyos helyére, például egy versenypályán, így később a
példányok a megfelelő nyomvonalat fogják követni. (Ennek
csak akkor van értelme, amikor abszolút nyomvonalakat
használsz; lásd: később.)