« Előző oldal- - - ^Tartalom^- - - Következő oldal »

5. fejezet


Nézzünk egy példát

Kezdjük egy egyszerű példával. Az első lépésben meg kell terveznünk a játékot, amit el akarunk készíteni. (Mindig ezzel kell kezdeni, ez sok felesleges munkától kímél meg a továbbiakban.) Ez a mostani egy nagyon egyszerű játék lesz: egy labda fog pattogni néhány fal között. A játékosnak meg kell próbálnia az egérmutatóval a labdára kattintani. Ha sikerül, kap egy pontot.

Láthatjuk hogy két különböző objektumra lesz szükségünk: a labdára és a falra. Szintén két sprite-ra lesz szükségünk: egyre a labda és egyre a fal objektumhoz. Végül ha sikerül a játékosnak a labdára kattintani, hangot is akarunk hallani. Csak egyetlen szobát csinálunk.(Ha nem akarod magad elkészíteni a játékot, nyisd meg az Examples mappából a hit the ball.gm6 fájlt.)

Először készítsük el a sprite-okat. Az Add menüből válasszuk ki az Add Sprite pontot (az eszköztár megfelelő gombját is használhatod). Egy űrlap jelenik meg. A Name mezőbe írd be hogy fal. Kattints a Load Sprite gombra és válaszd ki a megfelelő képet (a Sprites/Maze mappában találod). Ennyi az egész, zárd be az űrlapot az OK gombbal. Ugyanígy készítsd el a labdát is.

A következő lépésben elkészítjük a hangot. Az Add menüből válaszd ki az Add Sound pontot. Egy másféle űrlap nyílik meg. Adj nevet a hangnak és kattints a Load Sound gombra. Válassz ki egy hangot, hogy megfelelőt választottad-e, azt azonnal leellenőrizheted, ha megnyomod a play gombot. Ha elégedett vagy, zárd be az űrlapot.

A következő lépésben el kell készíteni az objektumokat. Kezdjük a fal objektummal. Az Add menüből válaszd ki az Add Object pontot. Egy kicsit bonyolultabb űrlap nyílik ki, mint az előzőekben. Bal oldalon az objektum általános jellemzői láthatók. Adj nevet az objektumnak és válaszd ki a megfelelő sprite-ot a legördülő menüből. Mivel a fal tömör, pipáld ki a Solid négyzetet. Egyenlőre ennyi. Ugyanígy készíts egy új objetumot, nevezd labdának és rendeld hozzá a megfelelő sprite-ot. A Solid négyzetet ne pipáld ki. A labdának határozzuk meg a viselkedését. Nyomd meg az Add Event gombot és feltűnnek a lehetséges események. Válaszd ki a Creation (Létrehozás) eseményt.Látod hogy hozzáadódott az Events (Események) listájához. A jobb oldalon találod a lehetséges akciókat csoportokba rendezve. Válaszd ki a Move (Mozgás) csoportból a 8 piros nyíllal jelölt akciót és húzd át az Actions (Cselekvések) listába. Ez az akció mozgatja az objektumot valamilyen irányba. Ekkor feltűnik egy új ablak, ahol megadhatod a mozgás irányát és sebességét. Válaszd ki mind a 8 nyilat a véletlenszerű irányba történő mozgáshoz, a sebesség értéke maradhat 8. Zárd be az ablakot. Most a labda keletkezésekor (teremtésekor) véletlenszerű irányba kezd el mozogni a megadott sebességgel. A következő lépésben meghatározzuk, mi történjen, ha a labda ütközik a fallal. Nyomd meg újra az Add Event gombot. Kattints a Collision (Ütközési) eseményre és a legördülő menüből válaszd ki a fal objektumot. Ehhez az eseményhez a Bounce (Visszapattanás) akcióra lesz szükségünk. (Megnézheted melyik akciót jelképező gomb mit takar, ha rövid ideig felette tartod az egeret). Utoljára azt kell meghatároznunk, mi történjen, ha a játékos bal egérgombbal kattint a labdán. Adjuk hozzá a megfelelő eseményt az Events listához és válasszuk a Bal Egérgomb-ot (Left mouse button) a felbukkanó menüből. Ehhez az eseményhez több akciót kell hozzáadnunk. A hang lejátszását (a main 1 csoportban), a pontszám megváltoztatását (a score csoportban) és még két másikat. Az egyik egy új véletlenszerű pozicióba mozgatja a labdát a másik pedig az új pozicióból egy véletlenszerű irányba kezdi mozgatni (mint a labda születésekor). A Sound (hang) akcióhoz válassz egy megfelelő hangot. A Score (pont) akcióhoz értékéhez írj 1-et és pipáld ki a Relative négyzetet. Így mindig egy pont adódik az előző pontszámodhoz. (Ha javítani akarod az akciók beállításait, kattints kettőt bal egérgombbal az akción, és előugrik a tulajdonság ablaka.)

Most tehát elkészültek az objektumok. Már csak a pálya (szoba) meghatározása maradt hátra. Az Add menüből most válaszd ki az Add Room menüpontot. Jobb oldalon feltűnik egy üres szoba. A bal oldalon találod a tulajdonságokat, mint például szélesség és magasság, amiket meg is tudsz változtatni. A bal alsó sarokban ki tudsz választani egy objetumot a legördülő menüből. Az egyiket kiválasztva a szobában a bal egérgombbal kattintva elhelyezheted az objektum példányait. Az objektumok példányait a jobb egérgomb segítségével tudod eltüntetni. Csináld meg a pálya határait a fal objektum segítségével.Végül helyezz egy-két labdát (a labda objektum tetszőleges számú példányát) a pályára. Kész!

Itt az ideje, hogy teszteld a játékot. Nyomd le a futtatás (Run) gombot, és nézd meg mi történik. Ha nem hibáztál, a labdák elkezdenek mozogni, és a meghatározott módon regálnak az egér kattintásra. Kilépni az [Esc] billentyűvel tudsz. A játékod kedved szerint változtathatod.

Gratulálok! Elkészítetted első játékodat. De most tanuljunk egy kicsit többet a Game Makerről.