« Előző oldal- - - ^Tartalom^- - - Következő oldal »
14. fejezet
A haladó (advanced) mód menüpontjai
Idáig csak a Game Maker alaptulajdonságait
néztük át, de még számos további lehetőség van. Ezek
eléréséhez a Game Makert haladó módban kell futtatni. Az
átkapcsoláshoz a File menüből válaszd az Advance
mode menüpontot. (Hogy jobban lásd az eredményt, a
legjobb, ha újraindítod a Game Makert, vagy legalább elmented
a játékodat, és újra betöltöd.)
Ebben a módban is megvan mindaz, ami az előzőben, de
kiegészülve számos további erőforrással, gombbal és
menüvel.
File menü: ebben a következő
további parancsok vannak:
- Merge Game: ezzel a paranccsal hozzáadhatod
egy másik játék összes erőforrásait (képek, hangok,
objektumok, szobák, stb.) az éppen szerkesztés alatt
állóhoz. Ez nagyon hasznos, ha újra fel akarsz használni
bizonyos részeket (pl. menürendszert). (Jegyezd meg, hogy az
összes erőforrás, példány és csempe új egyéni
azonosítót fog kapni, ami gondokat okozhat, ha szkriptekben
használod ezeket.) Neked kell megbizonyosodnod arról, hogy a
két fájlban eltérő nevük van az erőforrásoknak, különben
problémák lehetnek.
- Preferences: itt lehet megváltoztatni a Game
Maker számos beállítását. Ezek a következők:
Show recently edited games in the file menu: ha be van jelölve, akkor a nyolc legutóbb szerkesztett játék látható a File menü Recent files (legutóbbi állományok) menüpontja alatt.
Load last opened file on startup: ha be van jelölve, akkor a Game Maker indításakor a legutóbb szerkesztett játék töltődik be.
Keep backup copies of files: ha be van jelölve, a program biztonsági másolatokat készít a játékodról gb0-gb9 kiterjesztéssel. Ezeket a Game Makerben nyithatod meg. Ajánlott, hogy legalább egy biztonsági másolat legyen a munkádról.
Maximal number of backups: itt állíthatod be, hogy mennyi biztonsági másolat készüljön (1-9).
Show progress while loading and saving files: ha be van jelölve, akkor egy fájl betöltésekor vagy mentésekor egy folyamatkijelző látható.
At startup check for, and remove old temporary files: a Game Maker és a vele készült játékok ideiglenes állományokat hoznak létre. Ezek rendszerint automatikusan eltávolítódnak, de néha, például amikor a játék összeomlik, megmaradnak. Ha ez be van jelölve, akkor a Game Maker ellenőrzi, hogy léteznek-e ilyen állományok, és az induláskor eltávolítja őket.
Run games in secure mode: ha be van jelölve, akkor a Game Makerrel készült játékoknak a számítógépeden nem lesz engedélyezve, hogy végrehajtsanak külső programot, vagy megváltoztassanak vagy töröljenek olyan fájlokat, amik nem azon a helyen vannak, ahol a játék. (Ez egy óvintézkedés a Trójai faló típusú programok ellen, de a sikere nem garantált.) Bejelölése azzal jár, hogy azok a játékok, amik külső fájlokat használnak, stb. nem működnek megfelelően. A beállításnak csak a Game Maker futása idején van hatása, tehát amikor tőle függetlenül fut, pl. exe-re fordítva, akkor már NEM lesz védett (secure) módban.
Show the origin and bounding box in the sprite image: ha be van jelölve, akkor a sprite properties ablakban a sprite-on látszódni fog az eredet (origin) és a foglalat (bounding box).
In object properties, show hints for actions: ha be van jelölve, akkor a sprite properties ablakban látszódni fog a dolgok leírása, amikor az egér fölöttük van.
When closing, remove instances outside the room: ha be van jelölve, akkor a program figyelmeztet, ha példányok vagy csempék kívül vannak egy szobán, és lehetővé teszi az eltávolításukat.
Remember room settings when closing the form: ha be van jelölve, akkor a szoba számos beállítása, pl. mutatni kell-e a rácsozatot, törölni kell-e a másik alatt lévő objektumokat, stb. megmarad, mikor később egy ugyanolyan szobát szerkesztesz.
Scripts and code és Colors: ezekről a beállításokról a Szkriptek fejezetben találsz tájékoztatót.
Image editor: alapértelmezés szerint a Game Maker egy beépített szerkesztőt használ a képek számára. Ha egy másik képszerkesztő programot részesítesz előnyben, akkor itt adhatod meg ennek a helyét, hogy ez legyen használva a képek szerkesztéséhez.
External sound editors:
itt adhatod meg, hogy milyen hangszerkesztők legyenek
használva a különböző hangtípusokhoz. (A Game
Makernek nincs beépített hangszerkesztője, ezért ha
itt nem adsz meg ilyen programokat, akkor nem tudod
szerkeszteni a hangokat.)
Edit menü: ebben a következő
további parancsok vannak:
- Add group: az erőforrásokat együbe lehet
csoportosítani. Ez nagyon hasznos, amikor nagyméretű
játékokat készítesz. Például egy bizonyos objektumhoz
tartozó hangok kerülhetnek egy csoportba, vagy minden olyan
objektum, amelyek a játék egy bizonyos szintjén
használatosak. Ez a parancs az éppen kiválasztott
erőforrástípusban egy új csoportot hoz létre, amelynek a
nevét kell megadnod. A csoportok tartalmazhatnak további
csoportokat. A csoportokba az egérrel lehet áthúzni
erőforrásokat.
- Find Resource: ezt választva a megjelenő
ablakba begépelve egy erőforrás nevét, megjelenik a neki
megfelelő ablak, pl. egy sprite esetén a képszerkesztő.
- Expand Resource Tree: teljesen kiterjeszti az
erőforrás fát, az összes erőforrást megmutatja.
- Collapse Resource Tree: teljesen összevonja
az erőforrás fát, az összes erőforrást elrejti.
- Show Object Information: ezt a parancsot
használva egy áttekintést kapsz a játék összes
objektumáról.
Add menü: ebben a menüben most már további erőforrásokat is hozzáadhatsz a játékhoz, de ezek mindegyikére létezik gomb az eszköztáron, valamint gyorsbillentyű is.
Scripts menü: ebben a
következő parancsok találhatók:
- Import Scripts: hasznos szkriptek
(programsorok) fájlokból való átvételére való.
- Export Scripts: ezzel a játékban lévő
szkripteket lehet egy állományba kimenteni, hogy máshol és
mások által is fel lehessen használni azokat. Ha kijelölsz
egy bizonyos szkriptet, akkor csak az mentődik el. Ha egy
csoportot belőlük, akkor az a csoport, míg ha a szkript
erőforrások gyökere (vagy egy másik erőforrástípus) van
kijelölve, akkor az összes szkript lesz elmentve. Ez a
menüpont elérhető egy jobb kattintással is egy szkripten vagy
szkriptcsoporton.
- Show Built-in Variables: az összes
beépített változó (lokális és globális) rendezett
listájának mutatása.
- Show Built-in Functions: az összes
beépített függvény rendezett listájának mutatása.
- Show Constants: a beépített és a Game
Options-ban megadott állandók rendezett listájának
mutatása.
- Show Resource Names: az összes erőforrás nevei
rendezett listájának mutatása. A névre kattintva az adott
erőforrás megnyitható szerkesztésre.
- Search in Scripts: az adott szöveg keresése az összes
szkriptben. A talált helyekre kattintva odaugorhatsz, ha
szerkeszteni akarod.
- Check Resource Names: az összes erőforrásnév
leellenőrzése. Azok lesznek kilistázva, amelyek nem
megfelelőek, kétszeresen is szerepelnek, vagy a nevük ugyanaz,
mint egy változóé, függvényé vagy állandóé. A névre
kattintva az adott erőforrás megnyitható szerkesztésre.
- Check All Scripts: az összes szkript hibaellenőrzése.
A kilistázottak egyikére kattintva odaugorhatsz, hogy
szerkeszthesd.