« Előző oldal- - - ^Tartalom^- - - Következő oldal »

16. fejezet


Bővebben a hátterekről

Amellett, hogy fájlokból betölthetők, saját hátteret is tudunk készíteni. Ehhez az Edit Background gombot kell megnyomni. Egy beépített rajzolóprogram indul el, ahol hátteret készíthetsz, és megváltoztathatod azt. Ez nem egy teljesértékű program. Jobb szerkesztési lehetőségekhez használj más programot. A beépített rajzolóprogram bemutatása a 13.2-es fejezetben található. Itt van egy nagyon jól használható lehetőség. Az Image menüben található a Gradient Fill (lejtős kitöltés) menüpont. Ezzel néhány szép lejtős háttér készíthető.

Haladó módban a háttér tulajdonságlapján is számos további lehetőség érhető el.

A hátterek szélei kicsit szögletesen nézhetnek ki, különösen amikor átlátszóak. Ennek elkerülésére jelöld be a Smooth edges (sima peremek) dobozt. Ekkor a háttér szélein lévő képpontok (azok, amelyek az átlátszó képpontok szomszédai) részben áttetszőek lesznek. Ez szebb kinézetet okoz. (Ne használd ezt, mikor a háttereknek nagyobb alakokkal kell egyezniük, mert olyankor a részben áttetsző vonalak megjelennek a két rész között.) Ennek a beállításnak az eredménye csak a játékban látszik, nem a szerkesztőben!

A játék közben a hátterek textúrákká, felületi mintázatokká alakulnak. A textúráknak használat előtt a videómemóriába kell kerülniük, ami a grafikus kártyán van. Amikor a Preload texture doboz be van jelölve, akkor ez a játék betöltésekor azonnal megtörténik, így a játék közben nem lesz késlekedés. Ha sok nagy háttered van, amik használatára kezdetben nincs szükség, akkor kikapcsolhatod ezt a lehetőséget. A Game Maker szükség esetén cserélni fogja a textúrákat a videómemóriában.

Néha egy hátteret csempék halmazaként akarsz használni, ami kis képek gyűjteményét jelenti egy nagyból. A szobák létrehozásakor ezeket az alképeket lehet kirakni a szoba különböző helyeire. Ez nagyon hasznos szépen kinéző pályák létrehozásához. Egy háttér csempekészletként való használatához jelöld be a Use as tile set dobozt.
A megjelenő ablakban beállítható a csempék szélessége és magassága (tile width és tile height). (Csak egy méret adható meg, így legjobb megbizonyosodni arról, hogy a készletben minden csempe azonos méretű. Ha különböző méretek vannak, készíts két vagy több csempekészletet.) Megadható egy eltolási érték, ahol a bal fölső csempe kezdődik (horizontal offset és vertical offset). Végül megadható a csempék közötti elválasztóhely értéke is, ami rendszerint 0 vagy 1 (horizontal sep és vertical sep).

Mikor elválasztó szegélyeket raksz a sprite-ok közé, és közbeszúrást használsz a képpontok között (lásd a Global Game Settings-ben), akkor ez töréseket okozhat a csempék között. Ennek elkerülésére bizonyosodj meg arról, hogy a csempék körüli képpontok összeillenek az azon belüliekkel.