« Előző oldal- - - ^Tartalom^- - - Következő oldal »
16. fejezet
Bővebben a hátterekről
Amellett, hogy fájlokból betölthetők, saját
hátteret is tudunk készíteni. Ehhez az Edit Background
gombot kell megnyomni. Egy beépített rajzolóprogram indul el,
ahol hátteret készíthetsz, és megváltoztathatod azt. Ez nem
egy teljesértékű program. Jobb szerkesztési lehetőségekhez
használj más programot. A beépített rajzolóprogram
bemutatása a 13.2-es fejezetben található. Itt van egy nagyon
jól használható lehetőség. Az Image menüben
található a Gradient Fill (lejtős kitöltés)
menüpont. Ezzel néhány szép lejtős háttér készíthető.
Haladó módban a háttér tulajdonságlapján is számos
további lehetőség érhető el.
A hátterek szélei kicsit szögletesen nézhetnek ki,
különösen amikor átlátszóak. Ennek elkerülésére jelöld
be a Smooth edges (sima peremek) dobozt. Ekkor a
háttér szélein lévő képpontok (azok, amelyek az átlátszó
képpontok szomszédai) részben áttetszőek lesznek. Ez szebb
kinézetet okoz. (Ne használd ezt, mikor a háttereknek nagyobb
alakokkal kell egyezniük, mert olyankor a részben áttetsző
vonalak megjelennek a két rész között.) Ennek a
beállításnak az eredménye csak a játékban látszik, nem a
szerkesztőben!
A játék közben a hátterek textúrákká,
felületi mintázatokká alakulnak. A textúráknak használat
előtt a videómemóriába kell kerülniük, ami a grafikus
kártyán van. Amikor a Preload texture doboz be
van jelölve, akkor ez a játék betöltésekor azonnal
megtörténik, így a játék közben nem lesz késlekedés. Ha
sok nagy háttered van, amik használatára kezdetben nincs
szükség, akkor kikapcsolhatod ezt a lehetőséget. A Game Maker
szükség esetén cserélni fogja a textúrákat a
videómemóriában.
Néha egy hátteret csempék halmazaként akarsz használni, ami
kis képek gyűjteményét jelenti egy nagyból. A szobák
létrehozásakor ezeket az alképeket lehet kirakni a szoba
különböző helyeire. Ez nagyon hasznos szépen kinéző
pályák létrehozásához. Egy háttér csempekészletként
való használatához jelöld be a Use as tile set
dobozt.
A megjelenő ablakban beállítható a csempék szélessége és
magassága (tile width és tile height). (Csak
egy méret adható meg, így legjobb megbizonyosodni arról, hogy
a készletben minden csempe azonos méretű. Ha különböző
méretek vannak, készíts két vagy több csempekészletet.)
Megadható egy eltolási érték, ahol a bal fölső csempe
kezdődik (horizontal offset és vertical offset).
Végül megadható a csempék közötti elválasztóhely értéke
is, ami rendszerint 0 vagy 1 (horizontal sep és vertical
sep).
Mikor elválasztó szegélyeket raksz a sprite-ok közé, és
közbeszúrást használsz a képpontok között (lásd a Global
Game Settings-ben), akkor ez töréseket okozhat a csempék
között. Ennek elkerülésére bizonyosodj meg arról, hogy a
csempék körüli képpontok összeillenek az azon belüliekkel.