« Előző oldal- - - ^Tartalom^- - - Következő oldal »

7. fejezet


Sprite-ok

A sprite-ok az objektumok láthatóságát biztosítják a játékban. A sprite lehet egy egyszerű kép, amit bármely rajzolóprogrammal elkészíthetsz, vagy lehet képek sorozata, amiket egymás után lejátszva animációt kapunk. Például a következő képek azt a sprite-ot alkotják, amely a Pacman jobbra mozgását mutatja.
A pacman jobbra mozgása
Amikor elkezdesz egy játékot készíteni, jó sprite-ok gyűjtésével kezded, hogy az objektumaid jól nézzenek ki. A Game Makerrel együtt is kaptál egy sprite gyűjteményt, amiben álló és animált sprite-ok egyaránt megtalálhatóak. Találhatsz még sprite-okat az Interneten, általában animált gif fomátumban.

Sprite hozzáadásához válaszd ki az Add Sprite elemet az Add menüből, vagy használd a megfelelő gombot az eszköztáron. A következő ablak jelenik meg:

Sprite tulajdonságlapja

Fent nevet tudsz adni a sprite-nak. Minden sprite-nak (és minden más erőforrásnak) van neve. A legjobb, ha valami jellemző nevet adsz minden egyes sprite-odnak. Bár nem szigorú követelmény, de az erőforrások elnevezésekor ajánlott csak betűket, számokat és az aláhúzás jelet (_) használni, és a nevet betűvel kezdeni. Ne használd a szóköz írásjelet! Ez fontos lesz a későbbiekben, ha elkezdesz kódokat írni.

A sprite betöltéséhez nyomd meg a Load Sprite gombot. Egy általános párbeszédablak nyílik meg, ahol kiválaszthatod a sprite-ot. A Game Maker sokféle grafikus fájlformátumot képes használni. Ha betöltesz egy animált gif-et, a különböző alképei fogják alkotni a sprite-ot. Ha betöltötted a sprite-ot, a jobb oldalon láthatod a képet. Ha vannak alképek is (pl. animált gif) a nyíl gombot használva megnézheted mindet.

A Transparent négyzet jelöli, hogy a kép hátterét figyelembe kell venni, vagy az átlátszó. A legtöbb sprite átlátszó. A háttérszínt a bal alsó sarokban található képpont színe határozza meg. Bizonyosodj meg róla, hogy a kép egyetlen képpontjának a színe sem egyezik meg ezzel. (A gif fájlok gyakran saját határozzák meg saját áttetszési színüket, de a Game Maker ezt nem veszi figyelembe.)

Az Edit Sprite gombbal a sprite-ot szerkesztheted, vagy egy teljesen újat is készíthetsz. A sprite-ok készítéséről és szerkesztéséről a 14.1 fejezetben olvashatsz.