« Előző oldal- - - ^Tartalom^- - - Következő oldal »

15. fejezet


Bővebben a hangokról és a zenéről

Haladó módban a betöltésen, mentésen és lejátszáson kívül még számos beállítási lehetősége van a hang erőforrásnak.

Mindenekelőtt beállítható a hang jellege (Kind), amely négyféle lehet. A szabványos (Normal) hangok általánosan használtak hanghatásokként wave állományokban (bár midi fájlok számára is jól használható). Egyidejűleg több normál hang játszható le. A háttérzene (Background music) hasonló a normál hangokhoz, de egyidőben csak egy lehet lejátszás alatt, ezért amikor elindítasz egy új háttérzenét, az éppen játszott leáll. A midi a háttérzene alapértelmezett fájltípusa. A 3D hangoknál különleges 3D lehetőségek is beállíthatók. Ezek fejlettebb hanghatások eléréséhez szükségesek.

A hangfájlok lejátszása rendszerint a DirectX-en keresztül történik. Ez sok lehetőséget nyújt, de korlátozott a wave és midi fájlok tekintetében. Ha másféle, pl. mp3 fájlokat akarsz lejátszani, akkor ajánlott a médialejátszó használatát engedélyezni a Use multimedia player kijelölésével, bár ez további korlátozásokkal jár: nem változtatható a hengerő, egyszerre csak egyet lehet lejátszani. Jegyezd meg, hogy a midi állományok hangzása más, amikor a médialejátszón keresztül történik a lejátszásuk háttérzeneként vagy normál hangként. Ennek az az oka, hogy a médialejátszó hardverszintézist használ (mely a hangkártyától függően különböző az egyes gépeken), egyébként pedig a szoftveres változat használt (amely hangok azonosak minden gépen). Ha lehet, inkább ne használj mp3 állományokat a játékban. Ezeket ki kell tömöríteni, ami számítási időt igényel, és ez lelassíthatja a játékot. Hogy a fájlmérete kicsi, az még nem jelenti azt, hogy kevesebb memóriát igényel. Ezenkívül nincs minden gépen támogatva (mert a médialejátszó alapesetben még nem ismeri). Így a játékod nem biztos, hogy fut minden gépen (vagy ezek a hangok nem hallhatók).

Másodsorban jelezhetsz néhány hanghatást is, pl. kórus (chorus) vagy visszhang (echo). (Csak a Game Maker regisztrált változatában!) Ezek kombinációi is választhatók, és az eredményt azonnal meg is hallgathatod. (GML kódok használatakor ezen hanghatások paraméterei is megváltoztathatók.)

Továbbá beállíthatod a hang alapértelmezett hangerejét (Volume), és hogy mennyire legyen kiegyensúlyozva a bal és jobb hangszóró között (Pan).

Minden hangnál beállítható a Preload dobozban, hogy előre betöltött legyen-e, vagy sem. Amikor egy hang játszódik, be kell hogy legyen töltődve a hangmemóriába. Ha előre betöltöd, akkor ez már a játék indulásakor megtörténik, és a visszajátszás azonnali lesz. Ha nem, akkor az első használatkor töltődik be. Ez memóriamegtakarítást jelent, de egy kis késedelem előfordulhat a hang első használatakor.

A Game Makernek nincs beépített hangszerkesztője, de a Preferences menüpontban megadhatsz külső hangszerkesztőket. Ha van ilyen, akkor az Edit Sound gombra kattintva szerkeszthető az éppen kiválasztott hang. (A Game Maker ablaka ezalatt elrejtődik, és a hangszerkesztő bezárásakor tér vissza.)