« Előző oldal- - - ^Tartalom^- - - Következő oldal »

14.2 fejezet


Az egyes alképek szerkesztése

Az önálló alképeket is szerkesztheted. Ehhez válaszd ki az Edit menüből az Edit parancsot. Egy kis beépített képszerkesztő, festő program jelenik meg. Ez egy korlátolt képességű program, ami főleg a meglévő képeken való kisebb változtatások végrehajtására való, semmint újak létrehozására, amire jobb, ha egy teljes képességű programot használsz, és a létrehozott fájlokat használod fel (másolod és beilleszted a vágólap segítségével) a Game Maker-ben.

Az ablak közepén jelenik meg a kép, bal oldalon pedig az alapvető rajzolási műveletek gombjai láthatók. Itt nagyíthatsz és kicsinyíthetsz, képpontokat, vonalakat, téglalapokat, szövegeket stb. rajzolhatsz. A használt szín attól függ, hogy a jobb vagy a bal egérgombot használod. Néhány rajzoló eszköznek a tulajdoságait is be lehet állítani (például a vonal szélességét vagy a határ láthatóságát.) Az összes képpont színének megváltoztatásához egy speciális gomb tartozik. Ez hasznos például az áttetszést meghatározó háttér színének megváltoztatásához. Az eszköztáron néhány speciális gomb szolgál a kép összes képpontjának különböző irányba történő mozgatásához. Beállítható, hogy látszódjon-e a rácsozat a kép nagyításkor (csak akkor működik, ha a nagyítás legalább négyszeres).

Területeket a szokásos módon választhatsz ki, vagyis a megfelelő egérgomb lenyomásával (rendszerint a bal egérgomb a kiválasztógomb) és egy téglalap rajzolásával. Azután elhelyezed az egeret a kiválasztott területen belül. Rendszerint a kiválasztott terület ki van töltve a bal egér színnel. Ha a kiválasztást a [Shift] gomb lenyomása mellett mozgatod, akkor az eredeti terület változatlan marad. Ezenkívül a [Shift] gombbal a kiválasztott terület másolatait is elkészítheted. Ha bal helyett a jobb egérgombot használod mozgatásra, akkor a kiválasztás lassanként átlátszó lesz.

Szöveg hozzáadásához kattints a szöveg gombra, majd a képre, és a fölbukkanó ablakba begépelheted a szöveget. Egy új sor beszúrásához használd a # jelet. Miután megnyomtad az OK gombot, a szöveg elhelyeződik a képen, maga körül egy dobozzal, amibe ha belekattintasz az egérrel, megragadhatod és mozgathatod a szöveget. A szöveg megváltoztatásához kattints jobb egérgombbal a dobozba. A Text menü használatával megváltoztathatod az igazítást és a használt betűkészletet.

Az ablak jobb oldalán a használni kívánt színeket választhatod ki (egyet a jobb és egyet a bal egérgombhoz). A színeket négyféle módon változtathatod meg. Mindenekelőtt jobb vagy bal egérgombbal kiválaszthatod a 16 alapszín valamelyikét. Figyeld meg, hogy van egy speciális szín mező, amely a kép bal alsó sarkának a színét jelzi, amely a sprite áttetszési színe, ha a sprite átlátszó. Ezt a színt használva a kép egy részét átlátszóvá teheted. A másik módszer a szín kiválsztására, hogy a változó szín mezőre kattintasz. Itt sokkal többféle színt választhatsz. Az egérgombot nyomva tartva láthatod a kiválasztott színt. Harmadszor, az aktuális kiválasztott színek dobozára bal egérgombbal kattintva egy színkiválasztó párbeszédablak ugrik elő. Végül a jobb oldalon található színfelvevő eszközt kiválasztva a kép bármely képpontjának színét kiválaszthatod.

A [Ctrl] gomb lenyomva tartásával felvehetsz egy rajzolószínt a pillanatnyi képből. Ha vonalak rajzolása közben lenyomva tartod a [Shift] gombot, akkor csak vízszintes, függőleges vagy átlós vonalakat fogsz kapni, míg ugyanígy ellipszisek vagy téglalapok esetében köröket és négyzeteket.

A menükben ugyanazokat a transzformációs és képszerkesztő parancsokat találod, mint a sprite szerkesztőben. Ebben az esetben csak a kiválasztott képre vonatkoznak. (Ha a sprite több képből áll, a méretet megváltoztató parancsok, mint pl. a nyújtás, nem elérhetőek.) A képet bitmap fájlként is mentheted. Az Image menüben két további parancs található:

Clear: A "bal" színre változtatja az egész képet (amely automatikusan az áttetszési szín lesz)

Gradient fill: Ezzel a parancsal a képet kitöltheted egy fokozatosan változó színnel (sprite-ok készítésekor nem túl hasznos, de jól néz ki háttereknél, amelyek ugyanezt a szerkesztőprogramot hasznáják.)

Néhány jól kinéző rajzoló rutin hiányzik. Ezekhez egy jobb rajzolóprogramot kell használnod (vagy egyszerűen a Windows beépített rajzolóprogramját, a Paint-et). Ehhez a legegyszerűbb, ha a másolás (Copy) paranccsal a vágólapra helyezed a képet, aztán beilleszted a saját rajzolóprogramodba, majd a változtatások után a szerkesztett képet a vágólapra másolva visszaillesztheted a Game Maker-be.