« Előző oldal- - - ^Tartalom^- - - Következő oldal »
10. fejezet
Objektumok
Lehet, hogy van már egy-két szép képünk és
hangunk a játékhoz, csakhogy ezek nem csinálnak semmit. Ebben
a fejezetben a Game Maker legfontosabb erőforrásáról lesz
szó: az objektumokról. Az objektumok azok a dolgok amik
"csinálnak valamit". A legtöbb esetben van egy
sprite-juk hogy megjeleníthetőek, láthatóak legyenek. Van
viselkedésük, mert képesek reagálni az eseményekre. A
játék minden látható eleme (kivéve a hátteret) objektum.
(Pontosabban objektumok példányai). A karakterek, szörnyek,
labdák, falak stb. mind-mind objektumok. Vannak nem látható
objektumok is, amelyeknek a játék vezérlésében lesz
szerepük.
Vegyük észre a különbséget a a sprite-ok és objektumok
között. A sprite-ok csak (animált) képek, viselkedési
jellemzők nélkül. Az objektumokat sprite-ok jelenítik meg, de
csak az objektumnak van viselkedése. Objektumok nélkül nincs
játék!
Tisztán kell látni a különséget az objektumok és a
példányaik között is. Az objektum egy bizonyos egyedet ír
le, például egy szörnyet. A játékban az objektumnak több
példánya is létezhet (több ugyanolyan szörny). Amikor
példányról beszélünk, az objektum egy bizonyos példányára
gondolunk.
Az objektum hozzáadásához használd az Add menü Add
Object pontját vagy nyomd meg a megfelelő gombot az
eszköztáron. A következő ablak jelenik meg:
Hát ez elég bonyolultnak tűnik. Bal oldalon az
objektum általános jellemzői találhatók. Középen az
eseménylista látható amely az objektumhoz tartozó, a vele
"megtörténhető" eseményeket tartalmazza. Jobb
oldalon az objektum által végrehajtható akciók listája
látható. Ezt a 12. fejezetben nézzük meg részletesen.
Mint mindig, el lehet nevezni az objektumot. A következő
lépésben egy sprite-ot kell kijelölni az objektum számára.
Ehhez a sprite nevére vagy a mellette lévő menü gomra kell
kattintani, és az előugró menüben megjelennek a választható
sprite-ok. Kattints arra, amelyiket az objektumhoz akarod
használni. Ha még nincs sprite az objektum számára, a New
gombra kattintva megadható és szerkeszthető egy új.
Ezenkívül, mikor kiválasztottál egy sprite erőforrást, a
megjelenő Edit gombra kattintva meg is
változtathatod azt. Ez gyorsabb, mint először kikeresni a
sprite-ot a listából, majd kijelölni a szerkesztéshez.
Lentebb két ellenőrző négyzet található. A Visible négyzet
azt jelöli, hogy az objetumnak a példányai láthatóak-e vagy
sem. Természetesen az objektumok nagyrészt láthatóak, de a
láthatatlan objektumok nagyon hasznosak tudnak lenni. Például
egy mozgó szörny útjának jelölésére. A láthatatlan
objektumok reagálnak az eseményekre és más objektumok
ütközhetnek velük. A Solid jelzéssel kiválaszthatjuk
hogy az objektum szilárd-e vagy nem (mint egy fal). A szilárd
objektumokkal történő ütközés eltér a nem szilárd
objektumokkal való ütközéstől. A következő fejezetben
erről bővebben beszélünk. Ajánlott a szilárd tulajdonságot
csak a nem mozgó objektumoknál használni.
A Show Information gomb egy kinyomtatható áttekintést
ad az objektumról. Ez hasznos lehet, ha már nem látod át az
objektum eseményeit és akcióit.