« Előző oldal- - - ^Tartalom^- - - Következő oldal »

12.6 fejezet


Pontokkal kapcsolatos akciók

A legtöbb játékban a játékosnak lesz valamennyi pontja, és kap bizonyos számú életet, végül gyakran az egészsége/energiaszintje is beállítódik valamennyire. A következő akciók foglalkoznak ezekkel:

Set the score
A Game Makerben beépített pontrendszer van. A pontérték alaphelyzetben az ablak címsorában jelenik meg. Ezzel az akcióval megváltoztathatod a pontszámot. Egyszerűen meg kell adni az új értéket. Ha hozzáadni akarsz a pontokhoz, pipáld ki a Relative négyzetet.

If score has a value
Ezzel az akcióval leellenőrizheted, hogy a pontszám elért-e egy bizonyos értéket. Megadhatod ezt az értéket, és hogy a pontszám egyenlő, kisebb vagy nagyobb voltát kell-e ellenőrizni.

Draw the value of score
Ezzel az akcióval kirajzolhatod a pontszámot a képernyő egy adott pontjára. Meg kell adnod a helyet és a feliratot, ami a pont előtt lesz. Ezek kirajzolása az éppen akkor használt betűkészlettel történik. Ez az akció csak egy objektum rajzolás eseményében (draw event) használható.

Display the highscore table
Ez az akció megmutatja a ponttáblázatot. Mindegyik játékhoz a legjobb tíz eredmény van tárolva. Ez egy listában van megjelenítve. Ha a jelenlegi pontszám benne van a legjobb tízben, bekerül a listába és a játékos beírhatja a nevét. Megadható a lista háttere, legyen-e az listaablak körül keret, milyen legyen az új bejegyzés színe és milyen legyen a többié, és hogy melyik legyen a használt betűkészlet.

Clear the highscore table
Ez az akció törli a csúcspont táblázatot.

Set the number of lives
A Game Maker-ben beépített élet rendszer is van. Ezzel az akcióval az életek számát állíthatodbe. Általában a kezdőérték lehet 3 a játék kezdetén, aztán a történésektől függően ez nőhet vagy csökkenhet.
Ne felejtsd el kipipálni a Relative négyzetet, ha az életek számát növelni vagy csökkenteni akarod. Ha az életek száma 0 vagy annál kisebb lesz, egy no more lives (nincs több élet) esemény jön létre.

If lives is a value
Ezzel ellenőrizhető, hogy az életek száma elért-e egy bizonyos értéket. Megadhatod ezt az értéket, és hogy az élet ezzel egyenlő, ennél kisebb vagy nagyobb voltát kell-e ellenőrizni.

Draw the number of lives
Ezzel az akcióval kirajzolhatod az életek számát a képernyő egy adott pontjára. Meg kell adnod a helyet és a feliratot, ami az életek előtt lesz. Ezek kirajzolása az éppen akkor használt betűkészlettel történik. Ez az akció csak egy objektum rajzolás eseményében (draw event) használható.

Draw the lives as image
Bár legtöbbször számként rajzolódnak ki az életek, gyakran szebb erre kis képeket használni. Ezzel az akcióval lehet ezt megtenni. Ehhez meg kell adni a kirajzolás helyét, és a használandó képet. Ez az akció is csak egy objektum rajzolás eseményében (draw event) használható.

Set the health
A Game Makerben beépített egészség/energiaszint rendszer van. Ezzel az akcióval állíthatod be az egészséget. A 100 jeleni a teljes egészséget, a 0 pedig az elfogytát. Egyszerűen csak meg kell adni az új értéket az egészség számára. Gyakran akarsz kivonni valamennyit belőle, ezesetben ne felejtsd el bejelölni a Relative dobozt. Ha az egészség száma 0 vagy annál kisebb lesz, egy out of health (elfogyott az egészség) esemény jön létre.

If health is a value
Ezzel ellenőrizhető, hogy az egészség száma elért-e egy bizonyos értéket. Megadhatod ezt az értéket, és hogy az egészség ezzel egyenlő, ennél kisebb vagy nagyobb voltát kell-e ellenőrizni.

Draw the health bar
Ezzel az akcióval kirajzolhatod az egészséget egy energiacsík formájában. Amikor az egészség 100-on van, az egész csík kirajzolódik, míg 0 esetén üres. Meg kell adni a helyét, a méretét, továbbá a csík és a háttere színét.

Set the window caption information
Legtöbbször az ablak címsorában a pálya neve és a pontszám látható. Ezzel az akcióval megváltoztathatod ezt. Meg kell adnod, hogy látszódjon-e vagy sem a pontszám, az életek és/vagy az egészség, és milyen felirat tartozzon ezekhez.