« Előző oldal- - - ^Tartalom^- - - Következő oldal »

14. fejezet


A haladó (advanced) mód menüpontjai

Idáig csak a Game Maker alaptulajdonságait néztük át, de még számos további lehetőség van. Ezek eléréséhez a Game Makert haladó módban kell futtatni. Az átkapcsoláshoz a File menüből válaszd az Advance mode menüpontot. (Hogy jobban lásd az eredményt, a legjobb, ha újraindítod a Game Makert, vagy legalább elmented a játékodat, és újra betöltöd.)
Ebben a módban is megvan mindaz, ami az előzőben, de kiegészülve számos további erőforrással, gombbal és menüvel.

File menü: ebben a következő további parancsok vannak:
- Merge Game: ezzel a paranccsal hozzáadhatod egy másik játék összes erőforrásait (képek, hangok, objektumok, szobák, stb.) az éppen szerkesztés alatt állóhoz. Ez nagyon hasznos, ha újra fel akarsz használni bizonyos részeket (pl. menürendszert). (Jegyezd meg, hogy az összes erőforrás, példány és csempe új egyéni azonosítót fog kapni, ami gondokat okozhat, ha szkriptekben használod ezeket.) Neked kell megbizonyosodnod arról, hogy a két fájlban eltérő nevük van az erőforrásoknak, különben problémák lehetnek.
- Preferences: itt lehet megváltoztatni a Game Maker számos beállítását. Ezek a következők:

Edit menü: ebben a következő további parancsok vannak:
- Add group: az erőforrásokat együbe lehet csoportosítani. Ez nagyon hasznos, amikor nagyméretű játékokat készítesz. Például egy bizonyos objektumhoz tartozó hangok kerülhetnek egy csoportba, vagy minden olyan objektum, amelyek a játék egy bizonyos szintjén használatosak. Ez a parancs az éppen kiválasztott erőforrástípusban egy új csoportot hoz létre, amelynek a nevét kell megadnod. A csoportok tartalmazhatnak további csoportokat. A csoportokba az egérrel lehet áthúzni erőforrásokat.
- Find Resource: ezt választva a megjelenő ablakba begépelve egy erőforrás nevét, megjelenik a neki megfelelő ablak, pl. egy sprite esetén a képszerkesztő.
- Expand Resource Tree: teljesen kiterjeszti az erőforrás fát, az összes erőforrást megmutatja.
- Collapse Resource Tree: teljesen összevonja az erőforrás fát, az összes erőforrást elrejti.
- Show Object Information: ezt a parancsot használva egy áttekintést kapsz a játék összes objektumáról.

Add menü: ebben a menüben most már további erőforrásokat is hozzáadhatsz a játékhoz, de ezek mindegyikére létezik gomb az eszköztáron, valamint gyorsbillentyű is.

Scripts menü: ebben a következő parancsok találhatók:
- Import Scripts: hasznos szkriptek (programsorok) fájlokból való átvételére való.
- Export Scripts: ezzel a játékban lévő szkripteket lehet egy állományba kimenteni, hogy máshol és mások által is fel lehessen használni azokat. Ha kijelölsz egy bizonyos szkriptet, akkor csak az mentődik el. Ha egy csoportot belőlük, akkor az a csoport, míg ha a szkript erőforrások gyökere (vagy egy másik erőforrástípus) van kijelölve, akkor az összes szkript lesz elmentve. Ez a menüpont elérhető egy jobb kattintással is egy szkripten vagy szkriptcsoporton.
- Show Built-in Variables: az összes beépített változó (lokális és globális) rendezett listájának mutatása.
- Show Built-in Functions: az összes beépített függvény rendezett listájának mutatása.
- Show Constants: a beépített és a Game Options-ban megadott állandók rendezett listájának mutatása.
- Show Resource Names: az összes erőforrás nevei rendezett listájának mutatása. A névre kattintva az adott erőforrás megnyitható szerkesztésre.
- Search in Scripts: az adott szöveg keresése az összes szkriptben. A talált helyekre kattintva odaugorhatsz, ha szerkeszteni akarod.
- Check Resource Names: az összes erőforrásnév leellenőrzése. Azok lesznek kilistázva, amelyek nem megfelelőek, kétszeresen is szerepelnek, vagy a nevük ugyanaz, mint egy változóé, függvényé vagy állandóé. A névre kattintva az adott erőforrás megnyitható szerkesztésre.
- Check All Scripts: az összes szkript hibaellenőrzése. A kilistázottak egyikére kattintva odaugorhatsz, hogy szerkeszthesd.