« Előző oldal- - - ^Tartalom^- - - Következő oldal »

18.5 fejezet


Részecske akciók

Haladó módban az Extra fül alatt egy akciókészlet foglalkozik a részecskékkel. Ezek az akciók csak a Game Maker regisztrált változatában használhatók.

A részecskerendszerek különleges hatások készítését jelentik. A részecskék kis elemek (pl. egy kis kép, vagy képpont testesítheti meg őket). Némelyek előre megadott utasítások szerint mozognak, miközben színt tudnak váltani. Sok részecske együtt tud létrehozni pl. tüzijátékot, lángokat, esőt, havazást, csillagos mezőt, szétrepülő roncsokat, stb.

A Game Maker terjedelmes részecskerendszert tartalmaz, amelyek függvényeken keresztül érhetők el, de egy meghatározott része az alábbi akciókon keresztül is használható.

Egy részecskerendszer különféle típusú részecskékkel foglalkozhat. A részecskerendszer létrehozása után az első dolog meghatározni a részecske típusát. Az alábbi akciókkal 16 részecsketípus határozható meg. Mindegyik típusnak van egy alakja, mérete, kezdő és végszíne. A szín lassan átmegy a kezdőszínből a végszínbe. A részecskéknek egy korlátozott élettartama is van. A típusban megadhatod a részecskék legkisebb és legnagyobb élettartamát. Ezenkívül van sebességük és irányuk. Végül a tömegvonzás és a súrlódás is dolgozhat a részecskéken.

Miután meghatároztad a részecsketípusokat, létre kell hoznod őket a szobában. Ki lehet robbantani egy helyről bizonyos típusú részecskékből valamennyit, vagy létrehozhatod részecskék egy állandó folyamát. A részecskék a kibocsátóknál tűnnek fel. A részecskerendszernek egyidejűleg 8 működő kibocsátója lehet. A részecsketípus létrehozása után a kibocsátókat kell lérehozni, és beállítani, hogy robbantsák ki, vagy folyamatosan bocsássák ki a részecskéket.

Itt van ezen akciók teljes gyűjteménye. Kísérletezz, hogy megkapd a kívánt hatást.

Create the particle system
Ez az akció hozza létre a részecskerendszert. Csak egyszer kell hívni, bármely más akció használata előtt. Megadhatod a mélységet, amelynél kirajzolódik. Ha ehhez nagy pozitív értéket adsz meg, akkor a részecskék a példányok mögött tűnnek fel, míg negatív érték esetén előttük.

Destroy the particle system
Ez az akció megsemmisíti a részecskerendszert, és felszabadítja az általa használt memóriát. Ne felejtsd ezt hívni (pl. amikor másik pályára lépsz), mert a részecskerendszerek sok memóriát igényelnek.

Clear all particles in the system
Ez az akció eltávolítja az összes éppen látható részecskét. Nem állítja meg a kibocsátókat, ezért új részecskék jöhetnek létre, ha úgynevezett folyamatos kibocsátóid vannak (lásd: lentebb).

Create a type of particle
Ezzel az akcióval lehet létrehozni egy részecsketípust. 16 fajta közül választhatsz. Meghatározható a részecske alakja, legkisebb és legnagyobb mérete (egy eközötti véletlen érték lesz használva a részecske feltűnésekor), a kezdeti színe és a végszíne, amelybe élettartama folyamán vált át. Jegyezd meg, hogy csak egy részecsketípus jön létre, és nem egy pillanatnyi részecske. Ehhez kibocsátókra van szükség (lásd: lentebb).

Set the color for a particle type
Egy részecskének van egy színe (ez alapértelmezésben fehér). Ezzel az akcióval beállíthatod a használandó színt egy bizonyos típusnak. Ehhez meg kell adnod a részecsketípust, és hogy hogyan történjen a szín felhasználása. Egyikük két adott színből kiválasztott véletlenszín, vagy a szín elindul az első színből, és a részecske élettartama alatt fokozatosan átvált a másodikba. Végül megadhatod az alfa áttetszőséget. Meghatározhatod az áttetszőséget a részecske létrehozásának és megsemmisülésének pillanatára is, és akkor lassan változik e két érték között. Rendszerint az alfa értékének a részecske élettartama alatti folyamatos csökkentése eredményezi a legszebb hatást.

Set the life time for a particle type
Egy részecske korlátozott lépésszámig létezik, azután eltűnik. Ezzel az akcióval állítható be egy részecsketípus élettartma. A megadott két érték közötti tartományból véletlenszerűen választódik ki az élettartam ideje.

Set the motion for a particle type
Ezzel az akcióval állítható be a sebesség és a mozgásirány egy részecsketípus számára. Itt is két határértéket kell megadnod, és ezek között véletlenszerűen választódik ki a használt érték. Például egy részecske véletlenszerű irányba való mozgatásához a 0 és 360 értékeket kell megadni. Meghatározható a súrlódás is. Ez az érték minden lépésben kivonódik a sebességből, amíg az 0 nem lesz. (Negatív súrlódási értékkel is előállíthatsz egy részecskesebességet.)

Set the gravity of a particle type
Ezzel az akcióval állítható be egy részecskére ható tömegvonzás nagysága és iránya. 270 a lefelé irányuló.

Create secondary particles
Ez egy kissé bonyolultabb. A részecskék létre tudnak hozni más részecskéket az élettartamuk alatt, és amikor megsemmisülnek. Ezzel az akcióval határozható meg ez. Megadható azoknak a részecskéknek a típusa és száma, amelyeknek az élettartam alatt minden lépésben létre kell jönniük, és azoknak, amelyeknek a részecske megsemmisülésekor kell létrejönniük. Ezt figyelmesen használd, mert könnyen nagyszámú részecskét készíthetsz vele, lelassítva ezzel a rendszert. Negatív számértékeket is adhatsz. Egy negatív x érték azt jelenti, hogy minden lépésben egy részecske -1/x eséllyel jön létre. Tehát például ha négylépésenként akarsz létrehozni egy másodlagos részecskét, akkor a -4 értéket add meg. A másodlagos részecskék nagyszerű hatásokat kelthetnek más részecskéket követve vagy felrobbantva.

Create a particle emitter
Ez az akció létrehoz egy részecskekibocsátót. A részecskék kibocsátók által jönnek létre, melyekből nyolc lehet. Válaszd ki, majd határozd meg az alakját, méretét és helyét.

Destroy an emitter
Ez az akció megsemmisíti a jelzett kibocsátót. Az ebből létrejött részecskéket nem semmisíti meg.

Burst a number of particles from an emitter
Részecskék még akkor sincsenek, amikor meghatároztál egy részecsketípust és egy kibocsátót. Ehhez utasítani kell a kibocsátót részecskék létrehozására. Ezzel az akcióval utasíthatsz egy kibocsátót, hogy adott számú részecskét hozzon létre az adott típusból. Ezek a részecskék csak egyszer jönnek létre. Negatív számértéket is megadhatsz. Egy negatív x érték azt jelenti, hogy egy részecske -1/x valószínűséggel jön létre. Így például ha azt akarod, hogy egy részecske 25 százalékos valószínűséggel jöjjön létre, akkor a -4 értéket használd.

Stream particles from an emitter
Ezzel az akcióval utasíthatsz egy kibocsátót, hogy adott számú részecskét hozzon létre folyamatosan az adott típusból. Minden lépésben létrejön az adott számú részecske, egészen addig, míg meg nem semmisíted a kibocsátót, vagy a részecskelétrehozás értékét 0-ra nem állítod. Negatív számértéket is adhatsz. Egy negatív x érték azt jelenti, hogy minden lépésben egy részecske -1/x eséllyel jön létre. Tehát például ha négylépésenként akarsz létrehozni egy részecskét, akkor a -4 értéket add meg.