« Előző oldal- - - ^Tartalom^- - - Következő oldal »

2. fejezet


Szóval saját számítógépes játékot akarsz készíteni

Játszani jó dolog. De valójában sokkal nagyobb öröm elkészíteni egy játékot és odaadni másoknak, hogy játsszanak vele. Sajnos a számítógépes játékok elkészítése nem egyszerű. Napjaink kereskedelmi forgalomban kapható játékait 1 -3 évig fejlesztik 10-50 fős csapatok. A költségek elérhetik a több millió dollárt. Ezek az emberek pedig magasan képzettek: programozók, művészeti tervezők, hangtechnikusok stb.

Szóval ez azt jelenti, hogy lehetetlen saját számítógépes játékot készíteni? Szerencsére nem. Természetesen ne gondolj arra hogy saját Quake-et vagy Age of Empires-t készítesz pár hét alatt. De erre nincs is szükség. Egyszerűbb játékokkal mint a Tetris, Pacman, Space Invaders stb. is nagy élvezet játszani és ezeket sokkal könnyebb elkészíteni. De a grafika, a hangok és az irányítás kezelése itt is nagy programozói gyakorlatot igényel.

De most itt van neked a Game Maker. A Game Maker azért készült, hogy könnyebbé tegye az ilyen programok elkészítését. Nincs szükség programozásra. Egy könnyen kezelhető fogd és vidd kezelői felület lehetővé teszi számodra, hogy nagyon gyorsan elkészítsd saját játékaidat. Át tudsz venni vagy készíteni képeket, animált képeket, hangokat és használni azokat. Könnyen meg tudsz határozni objektumokat és azok viselkedését. Vonzó pályákat tudsz készíteni, ahol a játékok játszódnak. A Game Makerbe egy egyszerűen használható programozási nyelv is be van építve amelynek segítségével teljesen irányítani tudod programod működését.

A Game Maker a két dimenziós játékokra koncentrál. Tehát nem 3D-s Quake-ről van szó. De ne csüggedj. Sok nagyszerű játék mint az AoE, C&C sorozat vagy a Diablo két dimenziós sprite technológiát használ és 3 dimenziósnak néz ki. A két dimenziós játékok fejlesztése sokkal könnyebb és gyorsabb.

A Game Makernek van egy ingyenes és egy regisztrált változata. Az ingyenes változat díjtalanul használható, szabadon terjesztheted a vele készült játékaidat, árusíthatod is, ha akarod. A részletekért nézd át a mellékelt License.txt-t. Ajánlott, hogy regisztráld a Game Makeredet, mert ezáltal hozzáférhetővé válik számos további lehetősége, és eltávolítódik a játékok futtatásakor felbukkanó embléma. A regisztráció érvényes marad a későbbi Game Maker változatoknál is. (Ha a számítógépeden telepítve van a Game Maker 5-ös verziójának regisztrált változata, akkor az 5-ös változat regisztrációs (bejegyzési) kulcsát érvényesítheted a 6-os változatra is, amihez válaszd a Help menüből a Registration menüpontot. Ekkor a megjelenő ablak bal oldalán a Convert a Version 5 Key gombnak kell szerepelnie. Gondosan olvasd el az ezzel kapcsolatos szöveget, kövesd az utasításokat és nyomd meg a gombot.)

Ez a leírás mindent tartalmaz amit a Game Makerről tudnod kell, és hogy hogyan készítsd el saját játékaidat. De vedd észre, hogy egy játék elkészítése még ezzel a programmal sem teljesen hétköznapi dolog. Sok fontos dolog van: a játszhatóság, a grafika, a hangok, a felhasználói felület stb.. Kezdj könnyebb példákkal, és rá fogsz jönni, hogy játékot készíteni jó dolog. Nézz el a honlapra: http://www.gamemaker.nl és a fórumra ahol egy csomó példát, ötletet és segítséget találhatsz. És nemsokára egy igazi játékkészítő válik belőled. Élvezd.