« Előző oldal- - - ^Tartalom^- - - Következő oldal »
12.2 fejezet
Fő akciók, 1. csoport
Az akciók ezen csoportja az objektumok
példányainak létrehozására, megváltoztatására és
megsemmisülésére, valamint a hangokra és a szobákra
vonatkozik.
Create an instance of an object
Ezzel az akcióval létrehozzuk az objektum egy példányát.
Meghatározzuk az objektumot és az új példány pozícióját.
Ha kipipálod a Relative négyzetet, az új pozició az
aktuális példány helyzetéhez lesz viszonyítva. A példányok
létrehozása nagyon hasznos a játék során. Az űrhajó
lövedékeket csinál, a bomba robbanást szül stb. Sok
játékban a néhány vezérlő objektumot készíthetsz, amelyek
időről időre új szörnyeket vagy más objektumokat hoznak
létre. Az új keletkező objektumokon megtörténik a
létrehozás esemény.
Create an instance of an object with a speed and direction
Hasonlóan működik, mint az előző, de van további két
beállítási lehetősége. Most az újonnan létrehozott
példány sebessége és iránya is beállítható. Jegyezd meg,
hogy ha kijelölöd a Relative dobozt, csak a
helyzete lesz viszonylagos, a sebessége és az iránya nem.
Például a lövő személy irányába mozgó lövedék
létrehozásához szükség van egy kis trükkre. Helynek
megadható a 0,0 és kijelölni a Relative-t.
Iránynak szükségünk van a példány pillanatnyi irányára.
Ehhez hozzájuthatunk a direction szó begépelésével
(ez valójában egy változó, amely mindig jelzi a pillanatnyi
irányt, amellyel a példány mozog).
Create instance of random object
Ezzel az akcióval létrehozhatod négy objektum egy
példányát. Megadhatod a négy objektumot és a helyet. Ezen
négy objektumok egy példánya az adott helyen fog létrejönni.
Ha bejelölöd a Relative dobozt, akkor a
helyzet a pillanatnyi példány helyzetéhez lesz viszonyított.
Ha négy objektumnál kevesebbre van szükséged, akkor válaszd
a No Object-et. Ez az akció például hasznos lehet ahhoz, hogy
véletlenszámú ellenséget hozz létre egy bizonyos helyen.
Change the instance
Ezzel az akcióval a jelenlegi példányt változtathatod át
más objekummá. Például a bomba példányát robbanássá
változtathatjuk. Az összes beállítás, mint például a
mozgás és a változók értékei, ugyanazok maradnak. Meg kell
jelölni hogy a jelenlegi példány megsemmisülési és az új
objektum keletkezési eseménye végrehajtódjon-e.
Destroy the instance
Ezzel az akcióval megsemmisítheted az objektumot. A példányon
a megsemmisülés esemény megtörténik.
Destroy instances at a position
Ezzel az akcióval minden példányt megsemmisíthetsz, aminek a
bounding box-án (ütközési határán) belül van az adott
pont. Nagyon hasznos például egy felrobbanó bomba esetén. Ha
kipipálod a Relative négyzetet, az adott pozíció a
jelenlegi példány helyzetéhez lesz viszonyítva.
Change the sprite
Használd ezt az akciót, ha a példány sprite-ját akarod
megváltoztatni. Meg kell jelölni az új sprite-ot.
Megjelölheted a mutatandó alképével. Rendszerint a 0
értéket használod erre (az első alkép), kivéve, ha egy
másikat akarsz látni. Használd a -1-et, ha nem akarod a
pillanatnyilag mutatott alkép megváltozását. Végül
beállíthatod az alképek animációjának sebességét.
Állítsd a sebességet 0-ra, ha csak egy bizonyos alképet
akarsz látni. Ha a sebesség nagyobb, mint egy, akkor
kimaradhatnak alképek, míg ha kisebb, mint egy, akkor
többször is megjelennek. Ne használj negatív
sebességértéket. A sprite-ok megváltoztatása a játék egy
fontos jellemzője. Például gyakran meg akarod változtatni egy
szereplő sprite-ját attól függően, hogy melyik irányba
sétál. Ez megvalósítható különböző sprite-ok
elkészítésével minden (négy) irányba. A billentyűzet
eseményben a nyíl gomboknál pedig beállítható a mozgás
iránya és a sprite.
Transform the sprite
Ez az akció használható a példány sprite-ja méretének és
irányának megváltoztatására. A méretezési szorzószámok
használhatók a nagyításra vagy kicsinyítésre. A szög adja
a sprite óramutató járásával ellentétes irányát.
Például a mozgásirányba igazított sprite készítéséhez
értékként a direction szót kell használni. Ez
például hasznos egy autó számára. Beállítható az is, hogy
kell-e vízszintesen és/vagy függőlegesen tükrözni. Csak
a regisztrált változatban használható.
Set sprite blending
Normális esetben a sprite úgy rajzolódik ki, ahogy meg lett
határozva. Ezzel az akcióval a sprite színe változtatható
meg. Ez a szín keveredik a sprite-tal, vagyis egyesül a sprite
színeivel. Ha egy sprite-ot különböző színekben akarsz
kirajzolni, akkor a legjobb, ha elkészíted a sprite-ot
fekete-fehérben, és a keverőszínt használod a pillanatnyi
színe beállításához. Beállíthatod az áttetszőséget is
Ha az érték 1, akkor a sprite nem átlátszó, míg ha 0, akkor
teljesen átlátszó. A kettő közötti érték használatával
részben látszani fog a háttér áttűnése rajta. Ez jól néz
ki robbanások készítésekor. Csak a regisztrált
változatban használható.
Play a sound
Ezzel egy olyan hang erőforrást játszhatsz le,
amit hozzáadtál a játékhoz. Megjelölheted a lejátszani
kívánt hangot, és azt, hogy csak egyszer (ez az
alapértelmezés), vagy folyamatosan játszódjon le. Egyszerre
sok wave fájl lejátszható, de midi fájlból egy időben csak
egy. Tehát ha elkezdesz egy midi fájlt lejátszani, az éppen
játszott leáll.
Stop a sound
A kijelölt hang leáll. Ha több példánya is
szól egyszerre, mindegyik leáll.
If a sound is playing
Ha a jelölt hang lejátszás alatt van, akkor a
következő akció végrehajtódik, különben ki lesz hagyva.
Jelöld be a Not (nem) lehetőséget, ha azt
akarod, hogy a következő akció akkor hajtódjon végre, ha a
jelölt hang nincs lejátszás alatt. Például leellenőrizheted
ezzel, hogy valamelyik háttérzene játszódik-e, és ha nem,
akkor elindíthatod egy másik lejátszását.
Go to previous room
Mozgás az előző szobába. Be tudsz állítani a szobák
váltásához különböző effektusokat. Próbáld ki őket,
hogy melyik tetszik neked a legjobban. Ha az első szobában
vagy, hibaüzenetet kapsz.
Go to next room
Mozgás a következő szobába. Itt is be lehet állítani az
átmenet effektust.
Restart the current room
Az aktuális szoba újraindul. Itt is be lehet állítani az
átmenet effektust.
Go to a different room
Egy meghatározott szobába mehetsz át. Meg kell adni a szobát
és az átmeneteffektust.
If previous room exists
Ez az akció leellenőrzi, hogy létezik-e az előző szoba. Ha
igen, a következő akció végrehajtódik. Általában az
előző szobába való ugrás előtt van szükség erre az
ellenőrzésre.
If next room exists
Ez az akció leellenőrzi, hogy létezik-e a következő szoba.
Ha igen, a következő akció végrehajtódik. Általában a
következő szobába való ugrás előtt van szükség erre az
ellenőrzésre.